big_image

15 Facts and Impressions about Biking in Copenhagen

15/12/2015


Udržateľnosť má v Dánsku zelenú. Energia z veterných mlynov pokryla v minulom roku 39% spotreby elektriny a do roku 2020 sa plánuje 50%. Ďalším príkladom dánskej zelene a udržateľnosti je bicyklová kultúra. Muži v oblekoch, štýlové ženy v opätkoch, či rodičia vezúce svoje deti na christiania bicykli (taký s rikšou - klik tu) - Kodaňania bicyklujú za každého počasia.

7 Faktov o bicyklovaní v Kodani:
  • 50% Kodaňanov dochádzajú do práce alebo do školy na bicykli
  • 25% rodín s dvoma deťmi v Kodani prepravuje svoje deti na christiania bajku
  • V oblasti širšieho centra Kodane je viac bicyklov ako ľudí - 560 tisíc bicyklov na 520 tisíc ľudí
  • Kodaňania nabicyklujú dokopy 1.2 miliónov km za rok, čo sa rovná ceste na mesiac a späť, dvakrát. Pre porovnanie, metrom najazdia 660 tisíc kilometrov ročne.
  • 63% členov dánskeho parlementu v centre Kodane jazdí do práce na bicykli
  • Cyklistická cesta cez Dronning Lane most v Kodani je najfrekventovanejšia na svete - denne ňou prefrčí až 36 000 cyklistov
  • Kodaň sa stala podľa indexu The Copenhagenize Index najviac bike-friendly mestom na svete za rok 2015, a po dvoch rokoch na druhom mieste zosadila vedúci Amsterdam
Creating a green and sustainable society is one of the key goals for Denmark. Wind power produced the equivalent of 39% of Denmark's total electricity consumption in 2014 and in 2012 the Danish government adopted a plan to increase the share of electricity production from wind to 50% by 2020. The Danish cycling culture is another example of a green and sustainable society. Men in business suits, women dressed in the latest styles down to their high heels and parents carrying their children in a christiania bike - no matter the weather and no matter where they are going - Copenhageners go by bike. 

7 Biking Facts about Copenhagen
  • 50 % of all Copenhageners commute to work or study by bike. 
  • 25 % of all families with two kids in Copenhagen have a cargo bike they use to transport the kids to kindergarten and for grocery shopping etc. 
  • In central Copenhagen there are more bikes than citizens. 520.000 inhabitans and 560.000 bicycles. 
  • In total Copenhageners bike 1.2 million kilometers a year, which equals a trip to the moon and back, twice. In comparison Copenhageners only travel 660.000 kilometers by Metro.
  • 63 % of all members of the danish parliament, located in the middle of Copenhagen, commute daily by bike. 
  • The busiest biking lane in the world is Dronning Louises bro in Copenhagen with up to 36.000 cyclist passing throu daily.
  • Copehangen has earned a top spot in The Copenhagenize Index 2015 this year, and edged Amsterdam out of first place - after finishing second in the last two indexes, and became the world's most bike-friendly city.
dress, cardigan: H&M Trend // cap, belt : H&M Studio // boots: Vagabond // bag: Odivi
Mojich 8 dojmov o bicyklovaní v Kodani po 4 mesiacoch tu
  • Po tom, ako som bol zvyknutá jazdiť na bicykli akurát k babke, odetá do starších jeansov a mikiny, mi príde každodenné bicyklovanie v normálnom odeve trochu nepohodlné. Niekoľkokrát som už zmokla a zistila, že premokavé oblečenie je skutočne premokavé a že ranné rozhodovanie, čo si na seba obliecť, je kvôli bicyklu tažké ako nikdy
  • Počas bicyklovnia sa cítim veľmi silno a zdravo :D Počas svojho pravidelného kardia na bicykli si hovorievam, že vlastne ani nevadí, že som si dala o jeden cupcake navyše, lebo to práve pálim kalórie! 
  • Bicyklovanie za pekného počasie je super pocit.
  • Bicyklovanie za tmy, dažďa, hmly a vetra dosť naštve.
  • Keď vás ktosí zrazí, spôsobí pár zranení a zlomí ručnú brzdu a povie "Sorry, som zo Chicaga, tam máme iné predpisy, a dnes mam narodeniny!" naštve ešte viac.
  • Obávala som sa, že rýchlo bicyklovaním v zlom počasí si privodím nejakú nádchu či dokonca rýmičku, ale nekonalo sa. Vďaka bicyklovaniu posilňujem nielen kondičku ale i imunitu.
  • Aj keď sa mi nechce, bicyklovanie je viac-menej jediná možnosť dopravy v Kodani. MHD je drahá, nejazdí tak často a do centra v podstate nejazdí vôbec. Bike je stále najlacnejšia a najflexibilnejšia možnosť.
  • Hlavne teraz v zime, keď je vačšinou zamračené, veterné a mrholivé počasie, si s láskou spomeniem na pražskú dopravu. Aké by to bolo super, len tak si sadnúť v tramvaji, prečítať články na blogoch či editnúť fotku na instagram. Teraz sa musím sústrediť na cestu.
Je tu niekto z vás, kto ako každodenný dopravný prostriedok používa práve bicykel? Nie je to v Prahe alebo v Bratislave podľa vás skoro ako samovražda? Čo by ste povedali, keby naše hlavné mestá bicyklonizovali dopravu - prispôsobili cesty bicyklom, no na druhej strane obmedzili mhd a zvýšili dane na autá?
My 8 impressions about biking in Copenhagen after 4 months spent here
  • I used to hop on my bike just on my way to grandma, it is very unusual and to a certain extent even discomfy to ride a bike every day, in every weather, dressed in the 'normal' and non-sporty clothes. The problem 'what to wear?' has gotten a new dimension - 'what to wear on bike?'
  • I'm feeling very strong and healthy while biking - I'm always saying to myself: "nevermind I ate two cupcakes instead of one, I'm burning calories, baby!"
  • Biking in the nice weather is the best feeling.
  • Biking in the dark, foggy, windy, rainy weather sucks.
  • When somebody hits you on the road, breakes your brake, causes several 1.4rem injuries to you and says 'I'm sorry, we have different traffic rules in Chicago and today is my birthday!", it sucks even more.
  • I thought I would get sick easily by riding on bike in the wind and rain, but luckilly I haven't! With bike I excercise every day and it keeps me healthy.
  • Even when I'm feeling lazy - there's no other option than bike. Public transport is expensive and the coverage of the city is not as great as public transport in Prague. Bike is always the cheapest and fastest way of transport.
  • Especially now in winter, I often reminisce with love about the cosy Prague trams and metro - reading blogs, editing photos, and creating articles during the daily commute to work and back. That's impossible now  - I need to watch out for the traffic.

Sources:
http://denmark.dk/

http://copenhagenize.eu/
http://www.wired.com/
http://www.dailymail.co.uk/
https://www.wikipedia.org /

20 comments